Lean Canvas – dlaczego musisz zacząć od tego biznes?

Jednym z najważniejszych zadań, które musi wykonać przedsiębiorca przed rozpoczęciem nowego przedsięwzięcia biznesowego, jest zapisanie pomysłu na biznes w formacie zrozumiałym dla innych osób. Utworzenie kompleksowego biznes planu może zająć tygodnie lub miesiące, dlatego warto stworzyć model Lean Canvas. Szybko zmieniające się otoczenie gospodarcze wymaga stworzenia takiego modelu biznesowego, który można szybko opracować i wdrożyć.

Lean Canvas to model biznes planu, który pomaga przedsiębiorcom szybko sformułować koncepcję biznesową, wprowadzić produkt czy usługę na rynek, zidentyfikować rynki docelowe czy określić kluczowe czynniki wyróżniające przedsięwzięcie od innych już funkcjonujących na rynku, aby na końcu zidentyfikować przewagę konkurencyjną.

Jeżeli nie masz przewagi konkurencyjnej , nie konkuruj o czym zapominają przedsiębiorcy albo zbyt późno o tym myślą.

Podstawowym celem metodologii Lean Canvas jest więc wyeliminowanie zmarnowanego czasu na pisanie pracochłonnych , wielostronicowych biznes planów.

Dla mnie kluczowe jest spojrzenie na cały biznes, a nie tylko na (doskonały w oczach przedsiębiorcy) produkt czy usługę. W modelu 9 pól do wypełnienia, opis produktu – tu rozwiązanie – zajmuje najmniej miejsca. Dużo uwagi wymaga wypełnienie pól ukierunkowanych na klienta, na unikalnych wartościach a nie tylko na produkcie.

Biznes plan w modelu Lean Canvas wykorzystywany jest również do pozyskiwania inwestorów czy zdobywaniu członków zespołu. Dlatego tak ważne jest by opis biznesu czytelny był nie tylko dla autora projektu.

Jak wygląda Lean Canvas ?

To jednostronicowy arkusz, który składa się z 9 bloków. W modelu tym krok po kroku, w ustalonej kolejności wypełniamy wymagane w każdym bloku informacje.

Bardzo ważne jest zachowanie sugerowanej w modelu kolejności wypełniania pól. 

I na koniec : NIE KONCENTRUJ SIĘ NA PRODUKCIE. NAJLEPSZYM I OSTATECZNYM PRODUKTEM JEST TWÓJ MODEL BIZNESOWY, NIE PRODUKT

  • Problem : Pomysły nic nie kosztują, jednak już ich realizacja może się okazać dość kosztowna.

Kwestia problemu wartego rozwiązania sprowadza się do odpowiedzi na trzy  następujące pytania:

• Czy jest to coś, czego chcą klienci? (niezbędność)

• Czy są gotowi za to zapłacić? Jeśli nie, to kto za to zapłaci? (opłacalność)

• Czy problem da się rozwiązać? (wykonalność)

  • Odbiorcy: Nie da się skutecznie stworzyć, zaprojektować i wypozycjonować produktu przeznaczonego    dla wszystkich.

Do kogo chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługą? Czy będzie to jedna grupa odbiorców czy też może będzie ich więcej? Co będzie ich charakteryzować? Jakie przesłanki będą nimi kierować? Dlaczego Ci ludzie będą chcieli zostawić swoje pieniądze w Twoich rękach? Bez odpowiedzi na te pytania Twój model biznesowy nie ma żadnych szans. Im więcej ich sobie zadasz tym łatwiej będzie Ci określić to do kogo kierujesz swój produkt. Nie bój się stworzyć obrazu swojego odbiorcy i go nazwać.

  • Wartość dodana: W samym środku Szablonu Lean znajduje się pole poświęcone propozycji   wartości. To jedna z najważniejszych składowych modelu biznesowego i jedna  z tych, które najtrudniej jest poprawnie zdefiniować.

Propozycja wartości: co Cię wyróżnia i dlaczego warto od Ciebie kupować   zwrócić na Ciebie uwagę.

  • Rozwiązanie: Czas na potencjalne  rozwiązanie   problemu.

Na razie masz tylko i wyłącznie niesprawdzone hipotezy, możesz się więc spodziewać,  że po kilku rozmowach z klientami dokonasz całkowitej zmiany dotychczasowych  priorytetów albo w ogóle zrezygnujesz z pierwszych założeń  i zastąpisz je nowymi. 

  • Kanały dystrybucji ; Jednym z najczęściej podawanych powodów porażek startupów jest brak istotnej  ścieżki dostępu do klientów.

Kanały spełniają kilka funkcji:

  • Dostarczają klientowi wiedzę na temat produktów i usług firmy
  • Pomagają klientom ewaluować wartość dodaną  firmy
  • Umożliwiają kupno produktów lub usług firmy
  • Dostarczają po sprzedażowe wsparcie
  • Struktura przychodów i kosztów: Dwa dolne pola, zatytułowane „Struktura kosztów” i „Strumienie przychodów”,  mają na celu zdefiniowanie opłacalności danego modelu. Wypełniając te pola,  nie myśl w trzy- lub pięcioletnim horyzoncie czasowym. Zdecyduj się raczej na  bardziej zdroworozsądkowe prognozy.
  • Kluczowe miary: Co i jak chcesz mierzyć? Czy interesować Cię będą klienci, którzy kupują bezpośrednio w Twoim punkcie sprzedaży czy może sprawdzać będziesz kto z uczestników Twojego programu partnerskiego podsyła Ci najwięcej klientów. Czy będziesz badać ilość zwrotów? A może wystarczającą miarą dla Ciebie będzie ilość osób, która weszła na Twoją stronę. Musisz wskazać elementy, które zamierzasz sprawdzać i które będą świadczyć o tym, że ktoś korzysta z Twoich produktów i usług.
  • Wyróżnik firmy: Przewaga  konkurencyjna nazywana w angielskiej wersji “niesprawiedliwą przewagą”, czyli prawdziwa przewaga, której nie może “podrobić” konkurencja. Może udało Ci się odkryć zupełnie nową metodę? Albo posiadasz doświadczenie w prowadzeniu biznesu? Masz liczne kontakty, albo miano eksperta w jakiejś dziedzinie? A może perfekcyjnie znasz język obcy, a swój biznes chcesz kierować właśnie do obcokrajowców? Zastanów się nad tym co i jak możesz robić lepiej od innych. I zrób to.
Lean canvas
Szablon ze strony https://elaswietek.pl/business-model-canvas-szablon-modelu-biznesowego/

Jeżeli myślisz o swoim biznesie koniecznie sprawdź konkurs www.PlanNaStart.pl – Zaprezentuj swój pomysł na biznes przed doświadczonymi przedsiębiorcami. Wygraj 4 000 zł na rozwój lub stypendium ASBiRO oraz dostęp do tysięcy godzin nagrań wykładów dla przedsiębiorców! Plan na start to jedyny praktyczny konkurs na biznes w Polsce!

–> Konkurs Plan na Start OnLine! <–
Zgłoszenia do 30 kwietnia 2021