Jak rozpoznać fatalnego trenera sprzedaży?

W ostatnich latach zawód trener sprzedaży stał się tak popularny, że ciężko odróżnić, kto zna się na tym, co mówi, a kto nie. Dziś lekko prowokacyjny tekst, czego nie powie Ci trener sprzedaży w odniesieniu do sytuacji, które obserwuję na rynku. Zebrałem w nim 7 grzechów głównych – zapraszam do lekkiej lektury.

Trenerów sprzedaży porobiło się w ostatnich latach jak grzybów po deszczu. Faktem jest, że firmy mają coraz większą trudność w tym, na jakiego usługi trenera sprzedaży się zdecydować? Oczywiście nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – tutaj czynników jest wiele: doświadczenie, sukcesy, znajomość branży, ekspresja trenera itd. Dziś chcę spojrzeć na to zagadnienie z zupełnie innej strony. W tym tekście skupię się na tym, czego nie powie Ci trener sprzedaży, a szkoda.

1.„Nie mam żadnych sukcesów w sprzedaży, po prostu długo w niej pracuję”.

Spora część trenerów sprzedaży, to osoby będące długo w branży. Oczywiście można być super specem, kiedy pracuje się długo, jednak zdecydowanie wolę doświadczenie pokryte sukcesami. W przypadku trenerów, którzy chwalą się jedynie długim stażem pracy, szkolenia oparte są najczęściej na starych, przestarzałych metodach, sprzed 20 lat.

2. Niewielkie/żadne doświadczenie w sprzedaży.

To prawdziwa plaga – wierzący, nie praktykujący. Niestety, ale są jednostki na rynku, które całą swoją „wiedzę” opierają na suchej teorii i uwierzcie mi, jest ich całkiem sporo. Zanim wybierzesz trenera sprawdź jakie ma doświadczenie i z jakimi firmami pracował.

3. Specjalista, którego wszędzie pełno.

Jakiś czas temu pojawił się w sieci post, w którym pewna osoba obwieściła, że zrobiła w zeszłym roku ponad 160 darmowych webinarów… Większość dobrych trenerów, jakich znam, zrobiła w zeszłym roku nie więcej niż 2. Zwyczajnie zastanawia mnie, jak duże trzeba mieć zasoby czasowe (mówiąc wprost nie mieć roboty), żeby musieć zrobić taką ilość darmowych webinarów – opinię pozostawiam wam ;)

4. „Zajmuję się wszystkim…”

Często można zauważyć wśród trenerów branie szkoleń, byleby zapełnić kalendarz, nawet jeśli dany temat nie jest jego mocną stroną. Pamiętam, jak dziś pewną rozmowę z jednym człowiekiem, który powiedział do mnie „Jak klient chce szkolenia ze sprzedaży, to robię ze sprzedaży, jak z hr, to hr, jak komunikacja, też robię, jak procesy też zrobię”. Zapytałem, a gdzie tu specjalizacja, na co usłyszałem w odpowiedzi „Jestem tam, gdzie jest kasa”.  Od tamtego dnia nie mamy kontaktu ;) Jak ktoś jest od wszystkiego, jest też od niczego. Zdecydowanie jestem zwolennikiem wąskich specjalizacji, dla każdego znajdzie się miejsce na rynku ;) 

5. Pan wszechwiedzący.

W trakcie moich warsztatów umawiam się z uczestnikami, że jeśli nie będę czegoś wiedział, to powiem wprost, że nie wiem. Nie uważam tego, za żadną ujmę. Nie musimy być od wszystkiego, a mam wrażenie, że ludzie doceniają, że nie zgrywam wszechwiedzącego. Trener sprzedaży nie musi znać się na wszystkim. Jeśli wiem, gdzie lub od kogo uczestnicy mogą pozyskać wiedzę, to ich tam odsyłam, nie warto mieć z tego powodu kompleksów.

6. Gdy trener nie ma żadnych słabości…To podejrzane!

Uwielbiam gadać o porażkach, zwłaszcza swoich. Szczególnie warto opowiadać o nich wtedy, gdy odpowiednie wnioski zostały z nich wyciągnięte. Prof. Cialdini – światowej klasy ekspert w dziedzinie psychologii społecznej w swoich publikacjach opisuje pozytywny wpływ mówienia o swoich słabościach. Czasem ubolewam, że trener sprzedaży chce za wszelką cenę robić z siebie „idealnego”- przecież nie lubimy ideałów co nie? ;)

7. Zawód NIE dla każdego

Trener sprzedaży to zawód, za który nie raz biorą się osoby nie mające pomysłu na siebie (trochę, jak z „marketingowcami”). Każdej osobie, chcącej skorzystać z usług trenera sprzedaży zalecam weryfikację, czym, kiedy i jak długo zajmował się owy „trener sprzedaży”. Jakie ma sukcesy własne lub swoich zespołów. W innym wypadku, może się okazać, że zaprosicie do siebie „miotacza slajdów” i zrazicie swój zespół do kolejnych szkoleń i chęci rozwoju.

Czego jeszcze nie powie nam trener sprzedaży? Podzielcie się w komentarzu ;)

Udanego dnia

Patryk

Patryk Jasiński – praktyk/ trener/ mentor sprzedaży

W swojej 11-letniej karierze pracował jako sprzedawca i trener sprzedaży na rynkach między innymi: dostawców usług energetycznych i gazowych,  fotowoltaicznym, usług telekomunikacyjnych, dofinansowaniach z Unii Europejskiej, rynku SEO, poligraficznym, odzieżowym i liczba ta stale rośnie. Patryk dzieli się specjalistyczną wiedzą z zakresu sprzedaży/ negocjacji/ obsługi klienta na swoim blogu: www.patrykjasinski.pl oraz kanale YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCNh8eyHM14X-2vkPH0Y7apQ

Jeśli chcesz zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu marketingu i budowania sprzedaży, którą będziesz w stanie realnie wdrożyć do swojego biznesu sprawdź studia podyplomowe MBA Sprzedaż i Marketing 👉 http://bit.ly/studia_sprzedaż_marketing