Poniżej zamieszczamy program, który oprócz spotkań z przedsiębiorcami, realizujemy podczas zajęć przedsiębiorczości w Gimnazjum ASBIRO. Jeżeli chodzi o opis zajęć z innych przedmiotów, zapraszamy Państwa na stronę Gimnazjum Samuel www.samuel.pl.
Temat: Od czego zależy ile zarabiamy?
Podczas zajęć odkrywamy, że szkoła nie nauczy nas zarabiać dużych pieniędzy. Nie dlatego, że w szkole uczy się nie przydatnych rzeczy, tylko dlatego, że w każdej szkole realizowany jest ten sam program. Każdy zna podstawy biologi, chemii, matematyki, a i lektury na języku polskim są takie same w każdej polskiej szkole. Szkołą uczy podstawowej wiedzy, która pozwoli nam dobrze żyć w społeczeństwie na poziomie średnim, aby jednak osiągnąć coś więcej, nie należy osiąść tylko na wiedzy szkolnej, ale także trzeba uczyć się poza godzinami lekcyjnymi, gdyż najbardziej wartościowa wiedza to jest ta, której inni nie znają.
Temat: Kim są milionerzy?
Zajęcia inspirowane genialną książką Sekrety Amerykańskich Milionerów, która jest de fakto opublikowaną pracą naukową dwóch naukowców, którzy na zlecenie stowarzyszenia firm produkujących luksusowe produkty badali kim są milionerzy, a więc ludzie posiadający pieniądze. Po zankietowaniu kilkudziesięciu tysięcy milionerów autorzy książki doszli do zaskakujących wniosków. Odkryli, że to nie ilość zarabianych pieniędzy, tylko ilość pieniędzy nie wydanych świadczy o tym, czy ktoś dysponuje majątkiem czy nie. Okazuje się między innymi, że wśród nauczycieli jest 3 razy więcej milionerów niż wśród prawników.
Temat: Inwestycje, konsumpcja, preferencja czasowa
Kolejne zajęcia mające na celu uzmysłowienie wartości oszczędzania zamiast życia ponad stan. Tym razem zaczynamy już bardziej poważne zajęcia i wkraczamy w podstawy ekonomii. Tłumaczymy czym jest konsumpcja (zaspokajanie potrzeb), czym jest inwestowanie (odłożenie konsumpcji na później) oraz czym jest preferencja czasowa, która charakteryzuje każdego człowieka. Wysoka świadczy o tym, że bardziej lubimy konsumować, a niska o tym, że bardziej lubimy inwestować. Staramy się odpowiedzieć na pytanie jaka powinna być nasza preferencja czasowa oraz dlaczego prawie każdy ma ją za wysoko ustawioną.
Temat: Jakie branże sprzyjają młodemu człowiekowi?
Zajęcia zostały przygotowane na „życzenie” samej młodzieży. Podczas zajęć padło wiele pytań dotyczących tego jak młody człowiek może w dzisiejszych czasach zacząć zarabiać. Przyglądamy się zatem różnym branżom i dyskutujemy w której młody człowiek ma większą szansę na sukces oraz naukę nowych umiejętności.