Poznaj Biznes na Litwie

litwa-grunge-czerwona-flaga_19-134274

Wilno jest czwartym najprzyjaźniejszym miejscem do prowadzenia biznesu w Europie. Gdy nasz student Litwin powiedział nam to i zaoferował pomoc w zorganizowaniu wyjazdu na Litwę nie mogliśmy odmówić.

Kiedy?

24-28 wrzesień 2015

Gdzie?

Kowno / Wilno, Litwa

Wyjazdy z serii Poznaj Biznes

Nasza Uczelnia istnieje w Polsce blisko 10 lat. Wielu z naszych absolwentów wyjechało na stałe za granicę i stworzyło tam spore firmy. Korespondują z nami, czasami nawet pojawiają się na naszych seminariach w Polsce. Są oni prawdziwą kopalnią wiedzy dotyczącej praktycznych możliwości prowadzenia biznesu w różnych krajach. W kuluarach opowiadają o kulturze biznesowej w innych krajach. Zauważyliśmy to zainteresowanie, gdy w barze przy piwie po seminarium osoba, która zdecydowała się przenieść z biznesem do Wielkiej Brytanii czy Tajlandii opowiada o różnicach między Polską a ich nowym krajem. Zaczęliśmy więc organizować wyjazdy do różnych krajów, gdzie nasi studenci z sukcesem prowadzą firmy. Pełnią oni rolę gospodarza, oprowadzają po mieście, jak również proszą swoich znajomych przedsiębiorców, księgowych czy prawników aby spotkali się z nami i opowiedzieli o swoich przygodach.

Tam już byliśmy

flagi

Relacje wideo

Trudno jest oddać atmosferę jaka panuje na wyjazdach. Czasami jedzie z nami 20 osób, a czasami 150. Czasami mamy aż 4 dni wykładów, a czasami więcej zwiedzamy niż słuchamy. Czasami siedzimy tylko w sali wykładowej i super się bawimy wieczorami w pubach i restauracjach, a czasami organizujemy zwiedzanie wielkich fabryk, browarów czy zakładów przemysłowych. Niestety finanse nie zawsze pozwalają nam zrobić relację video z wyjazdu. Udało nam się jednak to zrobić podczas kilku wypraw. Poniżej możecie zobaczyć jak się bawimy.

LITWA – WRZESIEŃ 2015

Litwa to bogatszy o 10% pod względem PKB na osobę mały kraj, w którym mieszka zaledwie 3 miliony ludzi. Znajduje się na 15 miejscu Indeksuu Wolności Gospodarczej, zaledwie 2 miejsca pod Wielką Brytanią i 27 miejsc nad Polską. Tysiące ludzi przenosi swoje firmy do Wielkiej Brytanii, a mało kto widzi miejsce potencjalnej ucieczki przed Polskimi urzędami u naszego małego sąsiada. Może to będzie dobra opcja. Tego nie wiemy. Organizujemy ten wyjazd właśnie po to, aby się tego dowiedzieć.

ranking

Poszperajcie więc w Internecie za wiadomościami o Litwie, a jak się wam za dużo nie chce szukać to polecamy obejrzeć poniższy film. Może trochę przesłodzona perspektywa, ale daje całkiem sporo wyobrażenie o Litwie jako miejscu, gdzie można prowadzić Interesy.

Nie musisz znać języków

White satin texture

Podczas wyjazdu na Litwę nie musieliśmy znać żadnego obcego języka. Większość osób, które poprosiliśmy o wykłady mówiło po Polsku. Oczywiście nie był to perfekcyjny Polski, ale wszystko ładnie zrozumieliśmy. Tylko jedna osoba prowadziła wykład po Litewsku, na szczęście mieliśmy tłumacza.

Nasi litewscy wykładowcy

Justina Graužinienė

Przedsiębiorca, dyrektor zarządzający w firmie BMO. Jest to mała firma zajmująca się projektowaniem nie tak małych budynków.

www.bmo.lt

22 Juozas Agurkis

Przedsiębiorca, prowadzi sklep stacjonarny jak również internetowy z drobnymi materiałami biurowo-budowlanymi.

www.splomba.lt

33 Renata Rynkevičiūtė Jančiauskienė

Prawnik, specjalizuje się w podatkach i prawie spółek. Doradza w zakresie ogólnych kwestii korporacyjnych, praw akcjonariuszy, sporządza dokumenty wewnętrzne firm, doradza oraz sporządza dokumenty w sprawach przekształcania spółek, zakładania filii, restrukturyzacji, reorganizacji, przekształcania, likwidacji, konsultuje spółki zagrożone upadłością, zarządza roszczeniami wierzycieli, reprezentuje interesy akcjonariuszy w stosunkach z osobami prywatnymi i publicznymi.

www.teisestarnai.lt

44 Krystyna Karpicziutie

Prawnik, specjalizuje się w prawie międzynarodowym. Reprezentuje interesy klientow w procesie negocjacji, rozstrzygania sporów. Składa raport o wypłacalności podmiotów na Litwie i zagranicą. Krystyna zna się bardzo dobrze na temat działalności firm w Rosji, Polsce, Białorusi, Ukrainie i Łotwie.

Odwiedzimy również

park

Park Technologiczny / Inkubator Przedsiębiorczości, siedzisko Venture Capitalistów i Aniołów Biznesu, gdzie swoją siedzibę ma 80 spółek, głównie z branży IT. Niestety sam budynek parku postawiony za pieniądze publiczne, ale na szczęście firmy które tam są w większości mają finansowanie prywatne.

nord

W Wilnie spotkaliśmy się w siedzibie firmy NORDCURRENT z jej właścicielami. Firma ta to jedna z największych firm IT na Litwie. Zajmuje się sprzedażą gier za pomocą stworzonej przez siebie platformy. Imponującym jest to, że jej profil na Facebooku „zalajkowało” ponad 1,7 miliona ludzi na całym świecie.

Plan wyjazdu

Czwartek 24 września 2015 – Pierwszy dzień imprezy. Wszyscy zjechaliśmy się do Kowna. Zebraliśmy się w hotelu, zjedliśmy kolację i wspólnie spędziliśmy czas.

Piątek 25 września 2015 – Rano wyszliśmy z hotelu. Tego dnia mieliśmy dwa podstawowe punkty programu. Pierwszy to zwiedzanie Parku Technologicznego Drugi punkt programu to zerknięcie na centrum Kowna, zjedzenie obiadu i zabranie kolegów z Kowna na piwo. Wieczorem wsiedliśmy w samochody i przetransportowaliśmy się do Wilna.

Sobota/Niedziela 26/27 wrzesień 2015 – To były dwa dni pełne wykładów w Wilnie. Wystartowaliśmy o 10.00, skończyliśmy o 18.00. Po wykładach udaliśmy się do pubu.

Poniedziałek 28 września 2015 – Niestety impreza dobiegała już końca. Wsiedliśmy w samochody i wróciliśmy do domów.

Noclegi

Po przyjeździe na Litwę w czwartek spotkaliśmy się w Dworku agroturystycznym „Bajorams” (mapa z dojazdem) o godzinie 18:00 spożyliśmy wspólną kolacją, po której odbyła się integracja, a następnego dnia śniadanie o 9:00.